Гусул жана жаназа намаз окулбай көмүлсо эмне кылуу керек?
3 мейт гусулсуз, кепинделбестен жана жаназа намазы окулбастан бир жерге көмүлүп ташталган 1 ай мурун. Анын себеби: моргто дареги билинбестен көпкө жатып калган соң, баарын чогултуп бир жерге көмүп салынган.
1) Ошол жерден башка жакка көчүрүүнүн өкүмү кандай?
2) Эгер уруксат болсо же жакын туугандары көчүрүп алып кетебиз деп туруп алса. Анын жол жоболору кандай? ( Гусул, кепин, жаназа ж.б.у.с )
1) Ошол жерден башка жакка көчүрүүнүн өкүмү кандай?
2) Эгер уруксат болсо же жакын туугандары көчүрүп алып кетебиз деп туруп алса. Анын жол жоболору кандай? ( Гусул, кепин, жаназа ж.б.у.с )
Мээримдүү, Ырайымдуу Аллахтын аты менен
الجواب حامدا و مصليا
1) Негизи, маркум жерге берилгенден кийин анын мүрзөсүн казууга жана сөөгүн башка жерге берүүго жүйөлүү себеп болгондо гана уруксат берилет. Биздин шариатыбызда төмөнкү учурларда гана уруксат беришкен:
- Маркум жаткан жер бирөөнүн кыймылсыз мүлкү болсо жана күч менен тартып алынган болсо, жана жердин ээси ошол жерде өлүктү калтырганга ыраазы эмес, анда башка жерге көмүүгөө уруксат берилет.
- Кабырды суу капташы же сел басышы ыктымал болсо, анда башка жерге көмүүгөө уруксат берилет.
- Кабырга маркум менен кошо бирөөнүн кымбат нерсе көмүлгөн болсо, анда бейитти ачууга жана ошол нерсени чыгарганга гана уруксат берилет.
- Мусулман маркум мусулман эместердин кабырстанга башка диндегилер менен чогу көмүлүп калса, анда анын сөөгүн жыгарып мусулман кабырстанга көмүп кою керек.
Башка сүрөттүрдө маркумдун бейитин ачууга жана сөөгүн көмүлгөн жерден чыгарууга шариатыбыз тыю салат.
في المضمرات: النقل بعد الدفن على ثلاثة أوجه. في وجه يجوز باتفاق وفي وجه لايجوز باتفاق وفي وجه اختلاف. أما الأول: فهو إذا دفن في أرض مغصوبة أو كفن في ثوب مغصوب ولم يرض صاحبه إلا بنقله عن ملكه أو نزع ثوبه جاز أن يخرج منه باتفاق. وأما الثاني: فكالأم إذا أرادت أن نتظر إلى وجه ولدها أو نقل إلى مقبرة أحرى لايجوز باتفاق. وأما الثالث: إذا غلب الماء على القبر فقيل: يجوز... وقال الفقيه أبو جعفر: يجوز ذلك أيضا ثم رجع ومنع (حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح ص:٦١٥ باب أحكام الجنائز، فصل: في حملها ودفنها ط: قديمي).
وأما بعد الدفن فلا يجوز إخراجه حتى قالوا: لو أن امرأة مات ولدها ودفن ببلد غير بلدها وهي لا تصبر وأرادت نبشه ونقله إلى بلدها لا يباح لها ذلك ولا يباح نبشه بعد الدفن أصلا غلا لما تقدم من سقوط مال فيه أو كون الأرض حق الغير (حلبي كبير ص: ٦٠٧ فصل: في الجنائز ط: سهيل).
عن جابر رضي الله عنه قال: "دفن مع أبي رجل فلم تطب نفسي حتى أخرجته فجعاته في قبر على حدة". (صحيح البخاري باب هل يخرج الميت من القبر واللحد لعلة؟ رقم الحديث: ١۳۳٧).
2) Эгерде гусл кылынбай жана жаназа намаз окулбай калган болсо, эгерде дене жарылып калганга чейин болсо, анда кабырдын үстүндө эле жаназа намаз окуп койсо болот. Негизи өлүктүн денеси бир айдын ичинде жарылып кетет, ошон үчүн ага гусл жана жаназа намаз окулбайт.
في الدر: (وإن دفن) وأهيل عليه التراب (بغير صلاة) أو بها بلا غسل أو ممن لا ولاية له (صلي على قبره) استحسانا (ما لم يغلب على الظن تفسخه) من غير تقدير هو الأصح (رد المحتار ۲/۲۲٤ ط: سعيد).
Ошон үчүн мусулман эмес кабырстанга же башка диндегилер менен чогу көмүлгөн болсо, анда аны чыгарып башка жерге көмгөнгө уруксат берилет. Бирок чогу көмүлгөн өлүктөр мусулман болсо жана мусулмандардын кабырстанында көмүлгөн болсо, анда аны чыгарганга болбойт. Жаназа намаз да окулбайт себеби бир ай өткөн болсо, денеси жарылып чирип кеткенин анык.
و الله أعلم بالصواب و بالله التوفيق
Жооп берди:
Татиков Рафаил
Текшерди:
Исмайилов Жигитали, Эратов Равшан